"Zdravlje nadmašuje sva moguća dobra tako znatno da je zdrav prosjak sretniji od bolesnog kralja."

уторак, 12. август 2014.

ENDOMETRIOZA





Evo ga i moj prvi post koji će biti posvećen baš Endometriozi, jer upravo ta dijagnoza donela mi je najveće muke u životu. Verujem da ste čuli za nju jer sada je već sve više zastupljenja. A da li iko uopšte zna šta je Endometrioza? Kako se otkriva? Kako se leči? Pokušaću to u ovom postu da objasnim. Koristiću pomoć interneta jer ja ipak nisam doktor ali ću se potruditi da sve to obajasnim nekako i svojim rečima da bi svi razumeli.

Endometrioza je oboljenje koje karakteriše pojava i usađivanje delova sluzokože materice (endometrijum) izvan svog mesta, odnosno izvan materične šupljine. Bolest je vezana za generativnu dob žene,i ona nastaje i opstaje dok traje funkcija jajnika, ne javlja se pre puberteta, a novi slučajevi ne nastaju nakon menopauze. Žarišta endometrioze reaguju na hormone jajnika, na njoj se odigravaju ciklične promene kao i na sluzokoži materice. Učestalost ovog oboljenja u opštoj populaciji je teško odrediti, jer se sigurna dijagnoza može postaviti jedino vizualizacijom male karlice (laparoskopija). Endometriozu je prvi opisao Von Rokitansky 1860 godine. Sve do danas ne postoji potpuna saglasnost o načinu nastanka bolesti,da li to uopšte možete zamisliti? Sigurno vas sve najviše zanima koji su simtomi pa ću ih sada nabrojati:
1. Bol vezan za menstrualni ciklus- ja bih to svojim rečina opisala neizdržljiv bol koji vam bukvalno ne dozvoljava da ustanete iz kreveta po 3 dana, kao i užasno jako i obilno krvarenje, i u mom slučaju nijedan lek ne deluje. Takođe se tu susrećemo i sa vrlo neredovnim ciklusima.
2. Bol pri odnosu (dyspareunia)- odnos sa partnerom je nelagodan, bolan, ne možete da se opustite, imate osećaj da vas nešto steže.
3. Bolnost pri defekaciji kod žarišta na crevima- mojim rečima boli vas stomak, želudac, savijate se od bola a ne znate od čega
4. Bol u maloj karlici (pelvialgia)- za one koji ne znaju šta je mala karlica evo objašnjenja. Unutrašnji polni organi žene, debelo crevo i bešika nalaze se na dnu koštanog obruča kojim se završava trup. Taj koštani obruč zove se karlica. Na karlici se razlikuju jasno dva dela. Gornji, širi deo zove se velika karlica, a donji, uži deo-mala karlica. U prevodu osećate jak, oštar bol u tom predelu.
5.Bolno mokrenje- u mom slučaju javlja se i često peckanje, a nalaz na bakterije uvek bude ok, i javlja mi se jako čest nagon za mokrenjem.
6.Neplodnost (30-40% pacijentkinja sa endometriozom,dva puta više nego u opštoj populaciji)- sa ovim se borim i ja sada, nakon svega već pune 2 godine, a kako čujem Endometrioza se kotira baš visoko na listi za neplodnost žene, kao i na listama za veštačku oplodnju, o čemu ćemo pisati neki drugi put.

Dakle drage devojke i žene ako slučajno imate bilo koji od ovih simptoma obavezno se obratite vašem ginekologu,a moj savet je da obavezno zatražite i drugo mišljenje pa i treće ako treba. U nekom narednom postu napisaću vam moj slučaj i kako sam ja prošla, ovaj post sam napravila kao neki uvod u to i nadam se da će vam koristiti, trudila sam se da te stručne izraze koje koriste po netu podjednostavim da svi razumete o čemu oni to pišu. I sad ću vam napisati još neke stvari koje bi trebali znati o ovoj dijagnozi.
Endometrioza nije maligni proces,ali se teško leči i često nakon lečenja vraća.
Najčešće se nalazi u jajnicima,jajovodima,zadnjoj i prednjoj strani materice, a može se širiti i na ostale organe, kao što su creva ili mokraćni putevi. Retko se može naći i u središnjem nervnom sastavu gde može da izazove različite neurološke simptome. U žarištima Endometrioze može doći do hiperplazije(benigna promena, koja se javlja kao posledica hormonskog disbalansa), ili do razvoja zloćudnog tumora. Negde sam pročitala da je zabeležen slučaj i njene pojave u plućima ali nisam sigurna koliko je tačno sve što pročitamo.
Sad se svi pitate a kako se to leči? Leči se na tri načina, hirurški, lekovima ili kombinacijom ta dva. Ali se isto tako često može vratiti, kao i doneti mnogobrojne posledice za organizam i znatno uticati na kvalitet života osobe koja boluje. U narednom postu koji će stići vrlo uskoro pišem vam svoje iskustvo Endometrioze iz mog ugla, i kako se ja borim sa njom, a do tada ne zaboravite da idete na redovne preglede i kontrole,ne mogu da vam tvrdim da je to sigurna preventiva ali opet je bolja nego da sedite skrštenih ruku, slušajte svoje telo ono vas upozorava uvek na sve što ne valja, na vama je samo da to prepoznte, i još jednom ponavljam da obavezno uvek zatražite više mišljenja. Dok se ja pripremam za novo kuckanje pišite mi svoja iskusva ako ih imate, ili o tome da li ste čuli nekad za ovu bolest i kako je doživljavate? Do narednog posta budite mi nasmejane :)



4 коментара:

  1. Svaka cast za post,iskreno nisam znala sta je ovo i da postoji tako da mogu samo da aplaudiram sto nas upucujes u tako nesto

    ОдговориИзбриши
  2. Odlicno napisano,svaka cast,bas dobro sto ste sve ovo objasnili,da budem iskrena neke stvari sam upravo iz ovog posta saznala,hvala na tome.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mnogo vam hvala i drago mi je da sam uspela nekako na svoj način i kroz svoje iskustvo da vam objasnim,da bi što bolje razumele ovu dijagnozu.

      Избриши