"Zdravlje nadmašuje sva moguća dobra tako znatno da je zdrav prosjak sretniji od bolesnog kralja."

субота, 30. август 2014.

ALERGIJE


Pošto je sezonska alergija sada trenutno aktuelna i to ona na ambroziju, posvetiću post baš toj boljci. Dok vam pišem ovo ja kijam, duvam nos, svrbi me, iako sam sinoć popila lek. Svaku noć me u isto vreme probudi svrab nepceta i osećaj suvog grla, gušenja i moram da popijem tabletu. Do ove godine još su mi i pomagali lekovi ove godine ništa, pa sam čak probala i par različitih. Inače imam alergiju na polen, Lipu, Bagrem, korov, košenu travu, ambroziju i na još par travki. Alergije su mi otkrivene još u ranom detinjstvu tako da se sad već dobar broj godina borim i sa njima, svake sezone sve gore. Posebno je izražena u parkovima ili poljima koja su bogata drvećem i travom, a na selu je reakcija bila do sada najgora, mislila sam da ću se ugušitit, tu sam se prvi put susrela i sa alergijskim konjuktivitisom i moram reći da je bilo užasno bolno i neprijatno. Moji simptomi se uglavnom javljaju noću, a curenje nosa pretežno ujutru, kao i kijanje. Ponekad mi se javljaju blagi osipi na licu, telu i rukama, a dodatno ako sam izložena Suncu. Do ove godine uspešno sam sanirala te reakcije sa jednim lekom,međutim ove godine mi nije pomagao.

Sezonska alergija(sezonski rinitis) je prekomerna reakcija organizma na specifičnu,inače neškodljivu stvar ili više njih, poznatih pod zajedničkim imenom alergeni, čak i onda kada su prisutni u maloj koncentraciji. Alergija je uzrokovana reakcijom vlastitog imunološkog (odbrambenog) sastava, koji inače štiti telo od raznih oboljenja tako što stvara antitela koja se bore protiv bakterija, virusa i klica. Međutim, u slučaju kad osoba ima alergiju, imunološki sastav reaguje preterano te pokušava zaštititi organizam od inače neštetnih stvari koje se nalaze u prirodi.

U našem klimatskom području prvi problemi ove vrste javljaju se polinacijom drveća (leska, grab), već u rano proleće (februar, mart). Nastavljaju se sa cvetanjem trava u leto (maj-juli) i završavaju polinacijom korovskog bilja u kasnu jesen (juli-oktobar).


Šta uzrokuje alergiju? 

Alergijsku reakciju uzrokuju stvari iz našeg okoliša poznate pod nazivom alergeni. Alergeni najčešče sadrže protein, kao i hrana koju jedemo. Protein je organska stvar a važan je deo svih živih organizama.Osoba čiji imunološki sastav veruje da je alergen štetan za organizam proizvodi antitela koja napadaju alergen. Taj proces pokreće daljnje biohemijske reakcije što dovodi do alergijskog odgovora organizma koji se manifestuje iritacijom, upalom te konačno pojavom simptoma alergije.


 Alergeni mogu biti različiti, međutim najčešće se javljaju:

- kućna prašina i grinje
 - životinjska dlaka i perje
 - pelud drveća, trava i korova
 - spore plesni
 - određena hrana-uključujući i mleko
 - lekovi

 Koje vrste alergija postoje?

 alergijski rinitis ( povremeni i trajni),
- alergijski konjunktivitis
 - alergijska astma
-alergijske bolesti kože

 Simptomi alergijske reakcije u gornjim disajnim putevima (alergijski rinitis)

- začepljenost nosa
- curenje nosa
- kijanje
- svrab nosa
- svrab i suzenje očiju

Simptome celogodišnjeg rinitisa je nešto teže prepoznati.  Ne javljaju se sezonski, nego povremeno tokom godine nezavisno od sezone cvetanja, a ponekad su zaista celogodišnji uz promene u  intenzitetu simptoma. Simptomi se pojavljuju zavisno o tome kada i s kojim alergenom  osoba dolazi u dodir u datom trenutku (grinje, kućna prašina, dlaka mačke ili psa, perje, plesni...).




 Alergija kod dece

Polenska alergija najčešće se javlja kod školske dece i adolescenata. Može uzrokovati različite tegobe, a simptomi se javljaju pojedinačno ili udruženo Najizraženija je sezonska kijavica, koju karakteriše kijanje i svrab nosa, curenje bistrog sekreta, kao i začepljenost nosa, koja deci često ometa san.Kada deca ostaju kod kuće mora se voditi računa da se provetravanje prostorija obavlja što kraće. Otvaranje prozora se ne preporučuje u ranim jutarnjim satima, niti po vetrovitom danu, kad je koncentracija polena u vazduhu najveća.
Večernje pranje kose zaštitiće dete tokom noći od utrljavanja polena preko jastuka u oči i nos.
Tokom sezone polena detetov veš ne bi trebalo sušiti napolju.
Treba znati da polenska alergija nije zarazna, ni prenosiva, ali ako se ne leči može da se komplikuje u sve težu formu bolesti.


Kako se utvrđuje prisustvo alergija ?

Koliko sam ja upoznata za sada postoje dva načina a to je preko alergo testa(testiranje reakcija kože, tom prilikom određeni alergen se nanosi na kožu i taj deo se bocne iglom da alergen prođe u krv, a zatim se prati reakcija.) i drugi način je testiranje preko krvi-uzima se krv i meri se odgovor imunog sistema na određene alergene. Uzorak krvi se šalje u laboratotriju gde se utvrđuje osetljivost na određene alergene. (izvor texta i slika google)

U današnje vreme se ljudi sve više okreću alternativnoj medicini i pokušavaju razne prirodne načine lečenja, nekom su delotvorni nekom ne ,to opet u zavisnosti od imunog sistema i jačine alergija. O tome ćemo neki drugi put jer sam jedan od tog vida lečenja i sama isprobala.
Do tada pišite mi da li ste i na šta ste vi alergični i ako imate neke preporuke kako vi to i čime sanirate, možda bi mi dobro došle.

4 коментара:

  1. Mislila sam da cu biti jedna od onih koja se ovde ne pronalazi ali na zlost od pre 3 dana me evo i ja medju vama kojipatite od alergije. Osip izlazibsamo nocu,popijem presing i ujutru se povlaci. Ne znam od cega je alergijatek cu morati na ispitivanja,pocinjem da sumnjam da nije od kontraceptiva,mada ih pijem od aprila i do sada nisam imala nikakvih problema. Sve u svemu,ruzno se osecam i bespomocno...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pošto trjae relativno jako kratke moguće je da nije ništa tako strašno,možda si samo na neku namirnicu odreagovala ili na deterdzent čak i prašak za veš,ili blaga alergija na ambroziju koja je sad prisutna u vazduhu,u svakom slučaju odeš na alergo test i saznaš odmah u čemu je problem,jer neke hronične alergije moraju davati mnogo više simptoma od samog osipa,i tu presing slabo deluje ili ne deluje uopšte u mom slučaju.

      Избриши
  2. Probaj s uljem crnog kima, jedino što se morapita barem 3 mjeseca. Nije čudo ali znatno olakšava alergije :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E da znaš da ću da probam , nabaviću čim pre uspem i počinjem pa ćemo videti :)

      Избриши